Joga

Ajurweda i joga to ściśle ze sobą związane nauki mające swoje korzenie w wedyjskiej tradycji Indii. W ajurwedzie joga jest postrzegana jako ważny element zdrowego stylu życia, który wspiera holistyczne podejście do zdrowia ciała i umysłu. Joga to praktyka fizyczna, umysłowa i duchowa mająca na celu osiągnięcie wewnętrznej harmonii oraz głębszego połączenia z samym sobą i otaczającym światem.

kobieta ćwiczy jogę w lesie

Joga jest równowagą; kto ją osiągnie, pozostanie niezachwiany w radości i smutku, w zysku i stracie.

Czym jest joga?

Joga, co po sanskrycku oznacza „połączenie” lub „jedność”, to praktyka, która łączy w sobie ćwiczenia fizyczne, techniki oddechowe i medytację, prowadzące do harmonii ciała, umysłu i ducha. W jodze wyróżnia się kilka głównych elementów:

  • Asany – pozycje ciała, które wzmacniają i uelastyczniają mięśnie, poprawiają równowagę i stabilność.
  • Pranajama – techniki oddechowe, które uczą kontrolować przepływ prany (energii życiowej) i osiągać spokój.
  • Medytacja – praktyka wyciszająca umysł, która pomaga radzić sobie ze stresem i pozwala lepiej zrozumieć swoje emocje.
  • Jama i nijama – zasady moralne i etyczne oraz zasady samodyscypliny, które prowadzą do harmonijnego życia.

Joga w starożytnych Indiach

Joga w starożytnych Indiach miała przede wszystkim charakter duchowy i była praktykowana przez ascetów oraz mędrców w celu osiągnięcia samopoznania i oświecenia. Główne zasady jogi zostały opisane przez mędrca Patandżalego w tekstach filozoficznych – „Jogasutrach”. Jogasutry stanowią fundament dla duchowego i praktycznego rozumienia jogi. W starożytności praktykowano głównie medytację, a asany pełniły funkcję pomocniczą, przygotowując ciało do długotrwałego siedzenia w medytacji.

Joga według Patandżalego to ścieżka duchowego rozwoju składająca się z ośmiu etapów: 

1. Jama – zasady moralne (etyka zewnętrzna)
Jamy to uniwersalne wartości, które dotyczą relacji z innymi. Stanowią podstawę świadomego i harmonijnego życia.

Zasady te to:
• Ahimsa – niekrzywdzenie, łagodność wobec ludzi, zwierząt i siebie;
• Satya – prawdomówność, autentyczność;
• Asteya – nie kradzenie, uczciwość;
• Brahmacharya – wstrzemięźliwość, umiarkowanie;
• Aparigraha – nieprzywiązanie, wolność od chciwości.

2. Nijama – samodyscyplina (etyka wewnętrzna)
Nijamy dotyczą relacji z samym sobą i codziennej samodyscypliny.

Zasady te to:
• Shaucha – czystość ciała, umysłu i otoczenia;
• Santosha – zadowolenie, akceptacja, wdzięczność;
• Tapas – wewnętrzny ogień, dyscyplina, determinacja;
• Svadhyaya – samopoznanie, studiowanie świętych tekstów;
• Ishvara pranidhana – oddanie się wyższej sile, zaufanie.

3. Asana – pozycje ciała
To najbardziej znany aspekt jogi – ćwiczenia fizyczne, które wzmacniają i oczyszczają ciało, przygotowując je do dłuższego siedzenia w medytacji.

4. Pranajama – kontrola oddechu
Świadome oddychanie i zarządzanie energią życiową (prana). Pomaga wyciszyć umysł i zharmonizować system nerwowy. 

5. Pratjahara – wycofanie zmysłów
To praktyka odcięcia się od bodźców, aby móc skierować uwagę do wnętrza. Wycofując świadomość z wrażeń negatywnych, pratjahara wzmacnia siły obronne umysłu.

6. Dharana – koncentracja
Polega na treningu umysłu poprzez utrzymywaniu uwagi na jednym obiekcie. Umysł przestaje „skakać”, staje się stabilny i spokojny.

7. Dhyana – medytacja
Jest to stan ciągłego, nieprzerwanego skupienia. Umysł staje się klarowny, cichy i obecny. W tym stanie znika natłok myśli, ale umysł pozostaje czujny. Jest to proces trwania w ciszy i głębokiej uważności.

8. Samadhi – oświecenie
Jest to ostateczny etap, stan pełnej integracji i duchowej wolności. 

Joga współcześnie

Współczesna joga to efekt długiej ewolucji. W średniowieczu, około IX – XV wieku n.e. powstała hatha joga, która była skoncentrowana bardziej na pracy z ciałem i energią. Przełom nastąpił w XX wieku, kiedy indyjscy nauczyciele zaczęli rozwijać fizyczny wymiar jogi w nowej formie, łączącej tradycyjne elementy z gimnastyką.

Od lat 60. i 70. XX wieku joga zyskała ogromną popularność na Zachodzie. Pojawiła się w kontekście ruchu kontrkultury, poszukiwań duchowych i alternatywnych metod leczenia. W XXI wieku joga stała się częścią stylu życia, związanym z ekologią, świadomym odżywianiem, medytacją i rozwojem osobistym. W praktyce jogi wciąż żywa jest idea harmonii – z sobą samym, z ciałem, z umysłem i śwaitem.

Powiązanie jogi i ajurwedy

Joga i ajurweda są ze sobą nierozerwalnie związane. W ajurwedzie joga jest postrzegana jako nieodłączny element dbania o zdrowie, harmonizowania dosz oraz wspierania procesów uzdrawiania. 

Joga rozwija świadomość ciała i umysłu poprzez oddech, ruch i medytację. Ajurweda rozwija świadomość energetyczną, pomagając nam zrozumieć, co nam służy, a co zaburza naszą równowagę.

Powitanie Słońca - Surya Namaskar

Powitanie Słońca to sekwencja dwunastu pozycji (asan), wykonywanych dynamicznie, kolejno i nieprzerwanie. Ćwiczenie to jest idealne na rozpoczęcie dnia, gdyż nie wymaga dużo czasu, a doskonale rozbudzi i przygotuje ciało i umysł na cały dzień. Wykonanie całego cyklu dwunastu asan zajmuje zaledwie kilka minut. Wykonywane regularnie każdego dnia szybko przyniesie Ci  wymierne korzyści. Zauważysz, że mięśnie się odprężają i rozciągają, a stawy stają się bardziej ruchliwe. Powitanie słońca to także masaż organów wewnętrznych oraz stymulacja krążenia krwi i poprawa ukrwienia. 

Jak wykonać Powitanie Słońca?

  1.  Powitanie. Stań prosto, złącz stopy. Dłonie złóż jak do modlitwy na wysokości piersi. Zrób wdech i wydech. Skoncentruj się na oddechu i intencji praktyki.
  2. Wzniesienie rąk w górę. Z wdechem unieś ręce nad głowę, delikatnie odchyl się do tyłu. Biodra wypchnięte lekko do przodu, klatka piersiowa otwarta.
  3. Skłon do przodu. Z wydechem pochyl się do przodu, staraj się dotknąć dłońmi po obu stronach stóp.
  4. Pozycja Jeździec. Cofnij prawą nogę daleko w tył, kolanem dotknij podłogi. Lewą nogę zegnij i postaw z przodu pomiędzy dłońmi. Unieś głowę, otwórz klatkę piersiową i zrób wdech.
  5. Pozycja Pies z głową w dół. Przenieś lewą nogę do tyłu i postaw obok prawej. Podnieś biodra do góry. nogi i ramiona proste lub lekko ugięte. 
  6. Pozycja deski. Opuść kolana, klatkę piersiową i biodra do podłogi, utrzymaj ciało w jednej linii. Napnij brzuch i wstrzymaj oddech.
  7. Pozycja Kobra. Oprzyj biodra na podłodze, wyprostuj łokcie. Wypchnij klatkę piersiową do przodu, weź oddech.
  8. Pozycja Pies z głową w dół. Przenieś lewą nogę do tyłu i postaw obok prawej. Podnieś biodra do góry. nogi i ramiona proste lub lekko ugięte.
  9. Pozycja Jeździec. Cofnij prawą nogę daleko w tył, kolanem dotknij podłogi. Lewą nogę zegnij i postaw z przodu pomiędzy dłońmi. Unieś głowę, otwórz klatkę piersiową i zrób wdech.
  10. Skłon do przodu. Z wydechem pochyl się do przodu, staraj się dotknąć dłońmi po obu stronach stóp.
  11. Wzniesienie rąk w górę. Z wdechem unieś ręce nad głowę, delikatnie odchyl się do tyłu. Biodra wypchnięte lekko do przodu, klatka piersiowa otwarta.
  12. Powitanie. Stań prosto, złącz stopy. Dłonie złóż jak do modlitwy na wysokości piersi. Zrób wdech i wydech.

Pranajama

Pranajama to jedna z najważniejszych praktyk jogi. Polega ona na świadomym kierowaniu oddechem i ma na celu zrównoważyć przepływ energii życiowej zwanej prana. Jej regularne stosowanie pomaga zachować spokój, skupienie, witalność oraz równowagę wewnętrzną. Pranajama to jeden z kluczowych etapów klasycznej ścieżki jogi, przygotowujący ciało i umysł do głębszej praktyki medytacyjnej. 

Istnieją różne techniki oddechowe Pranajama. Każda z nich działa trochę inaczej: jedne wyciszają, inne pobudzają, a jeszcze inne oczyszczają i harmonizują energię. Każdą technikę należy dobrać indywidualnie, aby zrównoważyć swoją doszę.

Techniki pranajama to m.in.:

  • Nadi Shodhana (oddech naprzemienny/oczyszczający kanały)
    Celem jest oczyszczenie kanałów energetycznych, wyciszenie umysłu i równoważenie dosz. Technika ta polecana jest wszystkim doszom, a w szczególności osobom z nadmiarem vata lub pitta.

    Sposób wykonania: 
    1. Usiądź wygodnie z wyprostowanym kręgosłupem.
    2. Zatkaj prawą dziurkę nosa kciukiem, zrób wdech lewą.
    3. Zatkaj lewą, zrób wydech prawą.
    4. Wdech prawą, wydech lewą.
    Wykonaj 5 – 10 cykli.

 

  • Ujjayi (Oddech zwycięzcy / oddech oceanu)
    Celem tej techniki jest skupienie umysłu, ogrzanie ciała oraz redukcja napięcia. Równoważy dosze pitta i vata.

    Sposób wykonania:
    1. Oddychaj przez nos, ale zwęż gardło, jakbyś chciał/a wydawać delikatny dźwięk przypominający szum oceanu.
    2. Wdech i wydech z lekkim szmerem.
    3. Rytmiczny, spokojny oddech przez 3 – 5 minut.

 

  • Bhastrika (oddech kowadła)
    Celem tej techniki jest energetyzacja, poprawa krążenia i zwiększenie prany. Technika szczególnie polecana osobom z nadmiarem doszy kapha oraz w przypadku ospałości, zmęczenia i braku motywacji. 

    Sposób wykonania:
    1. Szybkie, pełne wdechy i wydechy przez nos.
    2. Ruch brzucha zsynchronizowany z oddechem.
    3. Wykonuj przez 10 – 30 sekund, potem weź głęboki wdech i zatrzymaj oddech.

 

  • Bhramari (Oddech pszczoły)
    Celem tej techniki jest wyciszenie, ukojenie układu nerwowego i uspokojenie umysłu. Technika polecana dla osób z  nadmiarem doszy vata lub pitta oraz przy lekach, bólach głowy i bezsenności.

    Sposób wykonania:
    1. Zamknij oczy, zatkaj uszy palcami.
    2. Zrób wdech przez nos, na wydechu mrucz delikatne „mmm”, jak pszczoła.
    3. Poczuj jak dźwięk wibruje w głowie.
    4. Powtórz 5 – 10 razy.

Medytacja

W jodze medytacja to siódmy z ośmiu etapów ścieżki jogi według Patandżalego. Jest to etap głębokiej koncentracji i wyciszenia. Jest to umiejętność kontaktowania się z naszym prawdziwym Ja i świadomością (Puruszą), która jest źródłem życia i inteligencji. Medytacja polega na doprowadzeniu umysłu do stanu wyciszenia i koncentracji, w którym nasze energie mentalne mogą ulec transformacji i regeneracji.

Medytacja w jodze ma charakter duchowy i transformujący – prowadzi nie tylko do spokoju, ale też do głębokiego zrozumienia siebie i swojej natury. To praktyka, która pomaga poznać swoje emocje, przekonania, potrzeby, lęki, pragnienia i intencje.

Prosta praktyka medytacji:
1. Usiądź w ciszy, z wyprostowanym kręgosłupem.
2. Zamknij oczy, skup uwagę na oddechu.
3. Obserwuj każdy wdech i wydech – bez kontrolowania.
4. Gdy pojawi się myśl – zauważ ją i wróć do oddechu.
5. Czas trwania: 5 – 10 minut dziennie, stopniowo wydłużaj. 

Przeczytaj na blogu
Przewijanie do góry